måndag 31 december 2012

2012 - Då var denna saga all

Dags att sammanfatta 2012 här på BiblioPepe.

Årets bokstav på bloggen är fortfarande J. I alla fall om jag räknar på samma sätt som 2010 och 2011. Av de författare jag skrivit om är J den mest förekommande begynnelsebokstaven i deras förnamn. Hela 27 stycken har det blivit, vilket innebär att fyra nya namn tillkommit under 2012. På andra plats ligger fortfarande A med 22 poster, vilket innebär att en ny har tillkommit under året.

Årets bästa läsning var definitivt Hilary Mantels Bring Up the Bodies. Nu längtar jag tills tredje boken kommer i hennes trilogi om Thomas Cromwell. På en hedrande andraplats kommer En kärlekshandling av Jeffrey Eugenides och tätt därefter Torka aldrig tårar utan handskar: 1. Kärleken av Jonas Gardell.

Årets mest oväntade läsning var The Testament of Jesse Lamb av Jane Rogers. Läste om boken och författaren i nätmagasinet Slate. Tyckte det verkade bra och beställde boken. Blev trots det otroligt positivt överraskad.

Årets utmaning var utan tvekan att jag bestämde mig för att läsa 19 böcker på två månader, för att tangera 2011 års slutsumma i antal lästa böcker. Förutom att bättra på statistiken lyckades utmaningen även chocka igång min under hösten slumrande läslusta.

Årets överraskning var Andreas Lundstedts memoarbok Mitt positiva liv, som han skrev tillsammans med journalisten Cecilia Blankens. Fullkomligt självutlämnande och ärligt bjöd han på gripande läsning om sin kamp med och mot hiv.

Årets prokrastinering är att jag fortfarande inte har kommit längre än kapitel två i Steven Pinkers The Better Angels of Our Nature. Fast jag lovar, jag ska läsa färdigt den... snart.

Årets fynd var Klocka utan visare av den amerikanska författaren Carson McCullers.

Årets längsta blev A Dance with Dragons av George R. R. Martin. Med sina 1117 sidor blev femte delen i hans fantasyepos den enda av årets böcker som hade mer än 1000 sidor.

Årets kortaste blev Kod 400 av franska författaren Sophie Divry. Endast 93 sidor lång men storartad läsning. Också den enda av årets böcker som inte bröt 100-sidorsgränsen.

Årets bita-mig-tungan var när jag lyckades hindra mig själv från att lägg ut texten om hur usel jag anser en berömd författare är till en person som uppenbarligen är dennes största svenska fan.

Årets tack går som vanligt till alla som läser mina inlägg här på bloggen, till alla som delat med sig av tankar och idéer i kommentarsfälten och till alla andra bokbloggare och boktyckare som inspirerat och utmanat mig.

Årets facit blev:
* 66 lästa böcker, varav 54 romaner, 2 novellsamlingar och 10 övriga (det vill säga biografier, memoarer och sakprosa).
* Sammanlagt sidantal blev 20 565, det vill säga ca 1714 sidor i genomsnitt per månad och ca 312 sidor i genomsnitt per bok.
* 43 böcker lästes på svenska och 23 på engelska.
* Böckerna har följande originalspråk: engelska (35 st), svenska (22 st), franska (3 st), ryska (2 st), spanska (2 st), danska (1 st) och kinesiska (1 st).

Klicka på den här länken så kommer du till 2012 års läslista.

GOTT NYTT ÅR
önskar
BiblioPepe

Inga kommentarer: