tisdag 18 juni 2013

Litterära fynd i USA

Ja, då var jag hemkommen från USA och en underbar semester i det stora landet i väst. Tänker inte ge en detaljerad reserapport här, men lite bokrelaterade upplevelser ska jag återge.
Det blev ju en del bokinköp såklart, även fast jag tog det säkra före det osäkra och tog med mig två Umberto Eco-böcker på resan. Jag ville ju inte riskera att vara utan något att läsa. Läste dock bara ut Begravningsplatsen i Prag medan läsningen av Focaults pendel får vänta till ett annat tillfälle. Förutom Eco, hann jag även läsa ut två av böckerna jag köpte, samt påbörja en tredje.

Alla böcker köptes på Strand Bookstore i New York. Den mest fantastiska bokhandel jag någonsin upplevt. Fyra våningar med bara böcker, nya och begagnade. Hela översta våningen var helt tillägnade sällsynta och speciellt värdefulla böcker. Eller vad sägs till exempel om en förstautgåva av East of Eden  signerad av författaren själv (kostade runt 5 000 dollar).
Självklart hittade jag massor med böcker jag ville ha, men lyckades hålla mig till sex stycken böcker. Eller rättare sagt åtta stycken, en volym innehåller sammanlagt tre romaner.
Dessutom en underbart fin tygpåse, se bilden till höger.

Vilka böcker köpte jag då?
* Moby-Dick av Herman Melville
* Antwerp av Roberto Bolaño
* The American Trilogy (American Pastoral, I married a Communist och The Human Stain) av Philip Roth
* Slaughterhouse-Five av Kurt Vonnegut
* One Flew over the Cuckoo's Nest av Ken Kesey
* On Liberty av John Stuart Mill

Inga kommentarer: