onsdag 6 november 2013

Recension: The Traitor Queen av Trudi Canavan

Glömde nästan bort att skriva några rader om The Traitor Queen (TTQ) av Trudi Canavan som jag läste ut strax innan det senaste månadsskiftet. TTQ är den tredje delen i Traitor Spy-trilogin; den andra serien om Sonea och Kyralias magikergille.

Överlag är denna andra trilogi något svagare än den första. Mycket känns igen och Trudi Canavan följer troget det formulär hon har etablerat. Det är tryggt och förtroendeingivande men föga överraskande. I min recension av The Rogue (den andra delen i TS-trilogin) klagade jag på en lång startsträcka och avsaknaden av den magi som fick mig att älska den första trilogin.

Fast cliffhangern i The Rogue fick mig också att se fram emot TTQ och jag tycker att Trudi Canavan lyckades infria sitt löfte. TTQ har ett högre tempo, det händer mer och det är helt enkelt en bättre sammanhållen och genomarbetad historia. Att hon dessutom lyckas bjuda på ett flertal överraskningar gör ju inte saken sämre.

Trudi Canavan avslutar TS-trilogin på en väldigt stark not, vilket är upplyftande med tanke på trilogins svaga andra del och redan i recensionen av den boken ansåg att författaren hade uttömt Kyralia på stoff. Denna åsikt står jag fast vid. Det har varit en bra åktur, men två trilogier och en fristående bok är lagom. Därför är det med glädje jag läser på hennes hemsida att hon är på gång med en ny trilogi. I en helt ny värld!

Inga kommentarer: