onsdag 4 december 2013

Lucka 4: Det obetydliga djuret

"alltså är jag bara ett djur, ett obetydligt djur, människorna skulle kalla mig ett vilt och oskäligt djur, som om det inte skulle finnas de som var vildare och oskäligare av deras sort, för dem är jag bara ett piggsvin, och eftersom de bara tror på det de ser skulle de dra slutsatsen att det inte är något speciellt med mig, att jag hör till den sortens däggdjur som har långa taggar, de skulle tillägga att jag inte är förmögen att springa lika fort som en jakthund, att lättjan får mig att hålla mig nära platsen där jag söker min föda"

Bok: Ett piggsvins memoarer
Författare: Alain Mabanckou (1966-)
Utgivningsår: 2006
Läs också: Slut på kritan (2005), Black Bazar (2009)
Om författaren: Alain Mabanckou föddes i Kongo-Brazzaville 1966. Förutom författare är han även journalist och professor i franskspråkig litteratur vid UCLA. I sina böcker skildrar han det tidiga 2000-talets liv i Afrika, men också personer som befinner sig i den afrikanska diasporan i Frankrike.

Inga kommentarer: